Bijdrage ondernemers aan dorpsgemeenschapsgevoel

‘Psychologen of ondernemers? Verhalen van ondernemers’

Afstuderen Anouk Samarasinghe

(Gehele scriptie is op te vragen via info@lvkk.nl)

In plattelandsgebieden met een vergrijzende en afnemende bevolking staan de dorpsvoorzieningen en de (ervaren) leefbaarheid onder druk. Een sterk gemeenschapsgevoel heeft een positieve invloed op de leefbaarheid van het dorp. Deze scriptie onderzoekt hoe lokale ondernemers bijdragen aan het versterken van het gemeenschapsgevoel in het dorp. Voortbouwend op het concept van gemeenschapsgevoel is het doel van de scriptie om te begrijpen hoe lokale ondernemers hun bijdrage aan de dorpsgemeenschap zien. Uit onderzoek blijkt dat de winkel van de ondernemer een sociale functie heeft, die de sociale interactie tussen dorpelingen bevordert en daarmee het gemeenschapsgevoel stimuleert. Het idee is dat niet alleen publieke dorpsvoorzieningen zoals de school of het dorpshuis, maar ook private voorzieningen zoals de supermarkt, lokale bakker of kledingwinkel bijdragen aan de vitaliteit en sociale cohesie in dorpsgemeenschappen. Er zijn zeven semi-gestructureerde interviews gehouden met lokale ondernemers in een dorp in de gemeente Het Hogeland. De bevindingen laten zien dat de lokale ondernemers hun bijdrage aan het gemeenschapsgevoel ervaren door de steun die zij bieden aan lokale gemeenschapsevenementen, sociaal vertrouwen en persoonlijke klantenservice. De lokale ondernemers vinden het belangrijk om de dorpsgemeenschap te ondersteunen, omdat ze willen bijdragen aan de leefbaarheid van het dorp. De bijdrage aan het
gemeenschapsgevoel lijkt voor alle geïnterviewden gelijk te zijn, ongeacht of zij zich zelf onderdeel voelen van de gemeenschap. Vervolgonderzoek kan zich richten op de manier waarop dorpsbewoners de bijdrage van lokale ondernemers aan het dorpsgemeenschapsgevoel ervaren.