Gedeelde fietsen als oplossing openbaar vervoer
Master Thesis van Rens Rolink.
Plattelandsgebieden kampen vaak met afhankelijkheid van auto’s en beperkte openbaar vervoersmogelijkheden. Arriva Bike&Go is een initiatief dat mobiliteit wil verbeteren met duurzame transportopties door elektrische vouwfietsen beschikbaar te stellen op treinstations voor reizigers.
Dit onderzoek maakt gebruik van fietsonderzoeken om gebruikerservaringen te begrijpen, waarbij het innovatiemodel van Roger’s diffusie wordt toegepast om de rol van betrokkenheid en directe ervaring te benadrukken met betrekking tot kennis, uitprobeerbaarheid en (af)keuring. Pioniers hebben over het algemeen een positieve eerste indruk van Arriva Bike&Go, gedreven door nieuwsgierigheid en de waargenomen voordelen van e-bikes. Er zijn echter gemengde meningen over de effectiviteit van het systeem voor het verbeteren van de bereikbaarheid in plattelandsgebieden.
Deelnemers gaven aan dat proefervaringen de algehele betrokkenheid en adoptie kunnen verbeteren. Problemen met de vouwbaarheid, de app, kluisjes en andere overstapbelemmeringen werden genoemd als belangrijkste complicaties. Aanbevelingen omvatten het uitbreiden van de beschikbaarheid van fietsen, het vereenvoudigen van het gebruik en het vergroten van de zichtbaarheid door middel van duidelijke informatie, promotie en proefmogelijkheden. Hoewel het nog de vraag is of Arriva Bike&Go specifiek het probleem van de laatste kilometer kan aanpakken, zou het verminderen van complexiteit en het vergroten van zichtbaarheid cruciaal kunnen zijn voor de acceptatie van het initiatief door een breder reisgezelschap.